Valg på dtu
Hvert år i november bliver der valgt repræsentanter blandt de studerende til at sidde i DTU's kollegiale organer. Universitetsvalget er din chance for at gøre en forskel og være med til at forme DTU’s fremtid – enten ved at du selv stiller op eller ved at stemme på den person, du ønsker, skal repræsentere dig.
På DTU afholdes i henhold til Vedtægt for Den Polytekniske Læreanstalt, Danmarks Tekniske Universitet, §§ 22-23, valg blandt medarbejdere og studerende til DTU's bestyrelse, Akademisk Råd, Institutstudienævn, Tværgående Uddannelsesudvalg og Ph.d.-udvalg.
Valgene afholdes centralt. For hvert valg udarbejdes valgregler af den af rektor nedsatte valgbestyrelse.
Valgene har til hensigt at sikre, at studerende og medarbejdere udover i det daglige arbejde har en velstruktureret mulighed for at påvirke målsætningerne og rammerne for universitetets virke og udvikling.
I vedtægten for Den Polytekniske Læreanstalt, Danmarks Tekniske Universitet, er det bestemt, at der grundlæggende afholdes valg af studerende hvert år, og valg af medarbejdere hvert tredje år til de kollegiale organer og hvert fjerde år til DTU´s bestyrelse.
Sådan foregår stemmeafgivelsen
Valget er hemmeligt og foregår som e-valg ved afstemning i et digitalt valgsystem.
Adressen til e-valget offentliggøres via DTU Inside og student.dtu.dk.
Afgivelse af stemme sker ved at få adgang til det digitale valgsystem ved at bruge sit bruger-ID og Password (det der bruges til adgang til DTU Inside).
Stemmeafgivelsen foretages ved for hvert delvalg at sætte kryds i feltet for den kandidat, på hvilken den stemmeberettigede vil afgive sin stemme (kun en stemme på hvert delvalg).
Når en vælger har afgivet stemme i det digitale valgsystem, kan stemmen ikke ændres.
E-valget er døgnåbent i perioden for afstemning.
Brevstemme
Afgivelse af stemme i tilfælde af bortrejse, sygdom og lignende samt orlov, hvor stemmeretten er bevaret: Hvis en stemmeberettiget af tvingende grunde er forhindret i at deltage digitalt i valghandlingen, kan der afgives stemme pr. brev eller ved stemmeafgivelse i dagene forud for valget.
Den pågældende skal dokumentere sit fravær inden en af valgbestyrelsen fastsat frist.
Den stemmeberettigede vil modtage stemmemateriale, som returneres til valgsekretariatet i den af valgsekretariatet udleverede kuvert (uden afsender). Valgsekretariatet skal senest modtage stemmesedlen første arbejdsdag kl. 12.00 efter valget.
Afsenderen har ansvaret for brevstemmens rettidige fremkomst. I andre tilfælde end ovenstående vil afgivelse af brevstemme ikke være mulig.