Kompetenceprofil for Skibsteknik og Maritimt Design
Erhvervssigte
Arbejdsopgavernes art hænger typisk sammen med virksomhedens størrelse. I mindre virksomheder er skibsingeniøren den tekniske multikunstner, der er knudepunkt for alle væsentlige beslutninger omkring produkt og produktion. I større virksomheder kan ingeniøren være konstruktør i udviklingsafdelingen og senere udvikle sig siden til specialist, projektleder, gruppeleder, afdelingsleder eller topchef - alt efter evner og interesser.
Kompetenceprofil
Diplomingeniøruddannelsen er en erhvervs-, professions- og udviklingsbaseret uddannelse. Det betyder, at uddannelsen er baseret på ny viden om centrale tendenser inden for det relevante erhverv og på ny viden fra forsøgs- og udviklingsarbejde samt fra relevante forskningsfelter. Uddannelsen kvalificerer diplomingeniøren til at varetage ingeniørfaglige stillinger i private og offentlige virksomheder – og under særlige forudsætninger til videre studier på kandidatniveau.
Diplomingeniøren kan selvstændigt omsætte naturvidenskabelig og teknisk viden til løsning af praktiske ingeniørmæssige problemer og kan herunder vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger og begrunde valg af løsningsmodel. Diplomingeniøren kan arbejde med innovative processer og således anvende eksisterende teknologisk viden på nye og kreative måder.
DTU’s diplomingeniøruddannelse er tilrettelagt ud fra det internationale koncept for udvikling og kvalitetssikring af ingeniøruddannelser, CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate). Diplomingeniøren er derfor i stand til at planlægge, designe og implementere tekniske processer, produkter og systemer. Diplomingeniøren er helhedsorienteret i løsningen af konkrete tekniske problemstillinger. Diplomingeniøren kan således anvende principper for bæredygtighed og inddrage etiske, økonomiske, samfunds- og miljømæssige konsekvenser.
Diplomingeniøren er desuden i stand til at løse ingeniørmæssige problemer i samarbejde med andre, da uddannelsen medvirker til at udvikle sociale og kommunikative kompetencer.
Mål for læringsudbytte
Målene for læringsudbytte omfatter generelle mål for læringsudbytte, der er fælles for hele diplomingeniøruddannelsen på DTU, og retningsspecifikke mål for læringsudbytte, der gælder den enkelte diplomingeniørretning.
Generelle mål for læringsudbytte
Matematisk-naturvidenskabelig og teknisk-ingeniørfaglig viden
En diplomingeniør fra DTU
- har en solid anvendelsesorienteret viden om og kan selvstændigt anvende grundlæggende naturvidenskabelige, matematiske, statistiske, IT-mæssige og teknologiske principper, teorier og metoder baseret på den nyeste udvikling og forskning til løsning af praktiske ingeniørmæssige problemer
- forstår den indbyrdes sammenhæng mellem forskellige fagområders teori i den praktiske udformning af teknologiske løsninger
- kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger på både et overordnet og detaljeret niveau og begrunde valg af løsningsmodel
- kan med udgangspunkt i det teoretiske grundlag vælge og anvende relevante modellerings- og simuleringsmetoder og redegøre herfor
- kan vælge og anvende relevante analysemetoder og redegøre herfor.
Personlige og professionelle kompetencer
En diplomingeniør fra DTU
- kan anvende ingeniøretiske principper og principper for bæredygtighed (people, planet og profit) i løsningen af teknologiske problemer
- kan anvende fagrelevante informationskilder og udføre relevant og kritisk informationssøgning
- kan tilegne sig ny viden gennem refleksion og kritisk tankegang med henblik på at forstå og beherske fagområder
- behersker et teknisk fagsprog på dansk og en teknisk fagterminologi på engelsk og kan læse relevant teknisk litteratur på begge sprog
- kan fremlægge og præsentere problemstillinger og løsningsmodeller både skriftligt og mundtligt for forskellige typer af interessenter
- kan tage ansvar for egen læring og fortsatte kompetenceudvikling.
Sociale færdigheder
En diplomingeniør fra DTU
- kan arbejde selvstændigt og i grupper og er i stand til at strukturere et større arbejde, herunder overholde tidsplaner, organisere og planlægge arbejdet
- kan indgå i samarbejds- og ledelsesmæssige funktioner og sammenhænge på et kvalificeret grundlag sammen med mennesker, der har forskellig uddannelsesmæssig, sproglig og kulturel baggrund.
Professionsrettede kompetencer
En diplomingeniør fra DTU
- er helhedsorienteret i løsning af konkrete tekniske problemstillinger omfattende alle faser i CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate) fra problemidentifikation, idéudvikling og kravspecifikation, over design, optimering og implementering til egentlig produktion og ibrugtagning
- har kendskab til relevante industrielle procedurer og standarder
- kan inddrage samfundsmæssige, økonomiske, miljø- og arbejdsmiljømæssige konsekvenser i løsningen af ingeniørmæssige opgaver
- kan anvende bæredygtighedsprincipper (people, planet og profit) med henblik på at vurdere og vælge en proces, et produkt eller et system
- kan arbejde med innovative processer og kan inkludere grundlæggende forretningsøkonomi i praksis
- kan anvende eksisterende teknologisk viden på nye og kreative måder i løsningen af praktiske ingeniørmæssige problemstillinger, det være sig en ny eller forbedret proces, produkt eller system, som genererer en merværdi for opgavegiveren
- har en grundlæggende virksomhedsforståelse.
Retningsspecifikke mål for læringsudbytte
En diplomingeniør i Skibsteknik og maritimt design fra DTU
- kan redegøre for det komplekse samspil mellem rækken af stakeholders i shipping-industrien
- kan redegøre for ”skibet som et system”, hvor konstruktion, motoranlæg, udstyr og ombordsystemer udgør en samlet enhed
- kan dimensionere anlæg, komponenter og produkter, så de overholder relevante krav, f.eks. til styrke, stivhed, levetid, forurening, genanvendelse etc.
- kan begrunde de krav, der er formuleret i regler og standarder omkring skibe og deres drift
- kan planlægge og udføre modstandsforsøg med skibsmodeller
- kan anvende numeriske værktøjer (CAD, FEM; CFD, o.l.) til løsning af udviklings- og dimensioneringsopgaver
- kan bidrage til løsning af tværfaglige opgaver i kraft af grundviden indenfor bl.a. hydrodynamik, elektroteknik, automatiseringsteknik og programmering
- kan vurdere metoder og teknologier til reduktion af skibes miljøpåvirkning og foretage en cost-benefit analyse indeholdende både direkte og eksterne omkostninger
- kan foretage overordnede betragtninger vedrørende dimensionering af flydende konstruktioner og kan foretage skøn og overslagsberegninger på et ufuldstændigt grundlag
- kan projektere et skib og dets fremdrivningssystem, herunder teknisk udstyr , bl.a. via gennemførte projekter og praktikforløb
- kan udføre en SWOT-analyse af et konceptuelt design under hensyntagen til tekniske, økonomiske og politiske forhold.