Support
Kontakt CampusNet Support
- E-mail: dtu@arcanicsupport.dk
- Tlf.: 69 17 22 70
- Åbningstider: Hverdage kl. 9-16
På CampusNet (tidligere 'DTU Inside') kan du dele filer og meddelelser i de DTU-grupper, du er medlem af. CampusNet giver også adgang til en række undervisningsværktøjer.
Campusnet.dtu.dk (tidligere ’DTU Inside’) er et samarbejdsværktøj, hvor studerende og undervisere kan oprette grupper og dele filer, links, aftaler og meddelelser mellem gruppens medlemmer.
Når du logger på campusnet.dtu.dk, kan du se en liste over de DTU-grupper, du er medlem af, og få adgang til indhold og meddelelser, der er delt i den enkelte gruppe.
På campusnet.dtu.dk finder du en værktøjskasse, som bl.a. giver dig adgang til:
På CampusNet finders der i hovedsagen to typer grupper Brugergrupper og DTU-grupper.
Alle kan oprette brugergrupper, men her er der pladsbegrænsning på fildelingen, og man kan kun invitere andre til gruppen, hvor DTU-grupper kun kan oprettes under andre DTU-grupper (f.eks. institutter), og hvor man direkte kan tilmelde andre til gruppen.
For kurser, projekter og lign, bliver grupperne oprettet automatisk af scripts der henter data fra andre af DTU's systemer, men har man brug for en ekstra gruppe, vil man typisk få den oprettet under instituttet.
Hvis man har administrator rettigheder på en gruppe har man adgang til punktet administrer. Her kan man oprette ny undergrupper, eller tilføje/invitere medlemmer til gruppen, og styrer andre ting for gruppen. Det er også her man kan tilføje og fjerne service i venstremenuen. Typisk vil en stor del af servicene være tilføjet default, men der findes også services som man skal ind selv og melde til.
Under administrer findes også værktøjer til at bytte brugere rundt mellem undergrupper, og lign.
Som et led i undervisningen, kan man lave afstemninger, hvor man kan stille et spørgsmål ud til de studerende, og de studerende kan stemme på en af flere svarmuligheder.
Det kan f.eks. være i forbindelse med af man vil checke om det der er blevet undervist i er forstået, eller måske give et afbræk ved at lave et gæt på noget som man skal til at undervise i.
Underviseren kan sættte en række spørgsmål op, og en række svarmuligheder, og de studerende kan svare enten via hjemmesiden, eller via CampusNet App'en.
Resultatet bliver opdateret løbende, og kan f.eks. vises under forelæsningen.
Her ses en liste af gruppens medlemmer med oplysninger om, hvor og hvordan de kan kontaktes, og hvilken rettigheder og roller der har på gruppen.
Ud af listen kan man f.eks. se, hvilke studerende der er undervisningstilmeldt og eksamenstilmeldt til kurset.
Deltagerlisten flere forskellige grupperings muligheder og views, og her kan f.eks. få en liste med store billeder og navne, som har været efterspurgt af undervisers som nemt vil kunne forbinde et billede med et navn eller studienummer.
Desuden kan listen også udtrækkes i et format, så den kan eksporteres til et regneark.
Har man brug for aftaler i kalenderen der gentager sig gennem hele perioden, kan man bruge DTU Skema funktionen til at oprette sine aftaler.
Her kan man klikke på en skemagruppe, og på en gang oprettet aftaler i denne skemagruppe i hele perioden. Bagefter kan man redigere hver enkelt aftale så aftalerne afspejler hvad der skal foregå til undervisningen.
Det er også mulighed for at importere indholdet af aftalerne, gennem kalenderens funktioner.
Fildelingen er opbygget med to mappetyper. Materialemapper, som kun gruppens undervisere (administratorer og forfatter) har mulighed for at uploade til, og åbnemapper, hvor også de studerende kan uploade filer.
Som standard er der opettet en åben mappe kaldet "Student folder", hvor de studerende kan aflevere filer.
I fildelingen kan underviserne uploade filer, som bliver synlig fra en bestemt dato, men pga. kraftig ønsker fra de studerende kan filer ikke skjules igen automatisk.
Man kan uploade nye versioner af filer, mens fildelingen holder styr på versionerne, og giver adgang til at downloade en af de gamle versioner.
Fildelingen giver også mulighed for at up- og downloade hele, eller dele af fildelingen som ZIP, og importere filer fra andre grupper.
Dette er siden som først vises når en bruger klikker ind på gruppen.
Gruppens forside indeholder i højre side, opsummeringer af nogle af gruppens services, så man f.eks. nemt kan se hvilke nye filer der er uploadet til gruppen, og hvilke opgaver der snart skal afleveres.
I midten af siden er der mulighed for at gruppens undervisere kan tilføje indhold, og siden virker således som en opslagstavle hvor man kan placere nyttig information, og oplysninger, som de studerende for at se når gruppen vælges.
I kalenderen kan man lægge de aftaler der er vigtige for gruppens medlemmer.
Aftaler, der gentages gennem semesteret, oprettes bedst via godkendte Lokaleønsker, eller DTU skema funktionen. Men vil man oprette eller rette en enkelt aftale, kan man klikke på aftalen og redigere den. Det vil f.eks. være meget nyttigt for de studerende, hvis der i beskrivelsen for hver aftale, står hvad der skal ske til den pågældende aftale.
Aftalerne kan trækkes ud af CampusNet, og vises i andre online kalendre via ICal formatet, som understøttes af de fleste kalendre (incl. Google, Apple, og Microsofts kalendre).
Der er forskellige views, så man kan vælge at se hvad der sker i denne uge, eller frem i tiden, eller få et overblik over alle aftalerne for kurset.
Kalenderen viser også aftaler for undergrupper, hvis brugeren er medlem af disse grupper, på den måde kan, man altså lave inddelinger af kurser, og f.eks. have underhold med deres egen aftaler, uden at den studerende skal klikke frem og tilbage mellem to grupper for at et overblik over sin kalender.
Her kan man oprette links til information på nettet. Har man oprettet en god link-samling, kan man importered den til andre grupper, eller f.eks. næste gang kurset afholdes.
En speciel feature er man kan sørge for at links fremkommer i venstre menuen, og dette kan f.eks. bruges til specielle links, eller værktøjer som ligger på nettet og kursets studerende skal bruge.
Når der opsættes en meddelelse som en gruppe nyhed, vil meddelelsen også blive sendt til gruppens medlemmer som mail. Ønskes at de studerende også annonceres pr. sms kan dette slåes til.
Som standard vil meddelelserne herefter kunne kommenteres blandt gruppens medlemmer, og der kan også oprettes meddelelser af typen Frit forum, som har et mere diskussions orienteret præg.
Kommentarer og frit forum meddeleser udsendes som standart ikke som mails, men hver bruger kan slå dette til hvis det ønskes.
Man kan tilknytte en fil i forbindelse med opsættelse af meddelelser, og denne fil vil så blive placeret i gruppens fildeling.
MCQ (Multiple Choice Question) er en af de mest brugte typer eksaminer man bruger i forbindelse med systemet Digital Eksamen. Systemet giver de studerende mulighed for at vælge mellem valgmuligheder, i forbindelse med et stillet spørgsmål.
For at lade de studerende teste eksamens formen før eksamen er der tilføjet et modul til alle kursusgrupper, hvor administratorerne af gruppen kan opsætte en MCQ prøve, som de studerende kan udfylde. Dvs. at man kan lade denne eksamensform være en del af underforvisningsforløbet.
Spørgsmålsarkene sættes op i samme system "MCQ-Designer", som man bruger til at sætte eksamen op. Der er link til denne service både fra MCQ i CampusNet, og Digital Eksamen.
Når man under MCQ servicen i CampusNet vælger at oprette en opgave, kan man så vælge mellem de Spørgsmålsark der endnu ikke er benyttet, til andre prøver. Desuden skal man opsætte en titel for prøven, og en start/slut tidspunkt.
De studerende kan, se prøven og tilgå prøven i tidsrummet der er afsat til prøven. Som ved de ritige eksaminer, kan den studerend klikke "Complete", hvorved der afleveres, og advares om at man ikke kan tilgå prøven igen. Dog respekteres dette ikke ved brug gennem CampusNet, men kun ved eksamen.
Efter at prøven er afsluttet, kan adminsitratorerne af gruppen hente de samme raporter om de studerendes afleveringer som også er tilgængelige efter eksamen.
Når der er oprettes en kursusgruppe i DTUinside tilmelder vi automatisk de kursusansvarlige og studiesekretære til kurset og tildeler dem administratorrettigheder. Samtidig sender vi også en mail hvor vi giver et par tip til, hvilke funktioner der tilbydes i forbindelse med nye grupper.
Bemærk iøvrigt at disse grupper også oprettes i forbindelse med reeksaminer af kurset. Dette er indholdet af mailen:
Se en kort video, der præsenterer nogle af de funktioner, som er gode at kende som kursusansvarlig:
Opgave-servicen på CampusNet giver mulighed for at de studerende kan lave Multible choice opgaver, og aflevere filer.
Det, de studerende afleverer, er kun synligt for kursets undervisere (forfatter og administratorer), og det er muligt for underviserne at give feedback tilbage på det afleverede.
Det er også dette modul som DTU bruger til at afholde eksaminer, og det er en god ide at have at de studerende har prøvet at løse sådanne opgaver igennem undervisningen på kurset.
Multible Choice delen, har mulighed for at give feedback på hver enkelt spørgsmål, eller hvis man vil bruge lave spørgsmål til selvstudie, så kan underviseren offentliggøre de korrekte svar for den studerende. Hvis man bruger standart score udregning, kan resultatet også oplyses til studerende direkte, eller underviseren kan bruge resultatet til beregning af de studerendes resultat. Vil man benytte en anden score beregning, kan dette lade sig gøre ved at trække resultaterne ud i et regneark og påvirke formlerne.
Hvis der vælges filaflevering, bliver filer plagiatschecket, og underviserne kan se resultatet, og få yderlige information i Urkund modulet.
I forbindelse med filaflevering, er det også muligt at tillade gruppeafleveringer, hvor de studerende kan invitere hinanden til at deltage i en gruppe aflevering.
Her kan man lave en hurtig hjemmeside for kurset, eller vælge at offentliggøre indholdet for hele internettet. Desuden kan man vælge at lade hele gruppen redigere wikien, hvis der brug for at de studerende skal lave et site som en del af undervisningen.
Funktionen finde også på undergrupper.
Support